Eesti eksportiva ettevõtte portree

Eesti eksportiv ettevõte ekspordib aastas keskmiselt 2,4 miljoni euro eest kaupu. Pooled eksportijad piirduvad ühe kuni kolme toote eksportimisega ühele või kahele välisturule. Enim on eksportivaid ettevõtteid puidutööstuses.

Eesti eksportööride ekspordikorvi uurides selgus, et üle veerandi eksportijatest müüs välisturul vaid ühte toodet. Samas pooled eksportöörid müüvad välisturgudel nelja ja enam toodet, mis näitab, et Eesti eksportööri ekspordikorv on üpris mitmekesine.

Eesti ettevõte siseneb välisturule enamasti vaid ühe tootega ning keskendub oma olulisimale tootele. Samas on välisturgudel riskide hajutamiseks seal müüdavate toodete arvu suurendamine oluline.

Eesti eksportijad välisturul müüdavate toodete arvu järgi, 2011

Ligi kolmandik Eesti eksportijatest müüb kaupu ainult ühel välisturul. Pooled eksportijatest müüvad tooteid ühel või kahel välisturul. Vaid ühele turule eksportimine on seotud eksportööri jaoks mitme riskiga. Näiteks kui hiljuti piirati Venemaal elussigade sissevedu EL-i riikidest, kannatasid just need ettevõtted, kes eksportisid ainult ühele välisturule ehk Venemaale. 

Eesti eksportijad välisturgude arvu järgi, 2011

Puidutööstuses on enim eksportijaid

Eesti tüüpiline eksportöör tegutseb puidutöötlemise ja puittoodete tootmise tegevusalal. Ta müüb kahte toodet kahele välisturule ning 2011. aastal oli välisturgudele müüdud kauba keskmine väärtus 3 miljonit eurot. Tegevusala ekspordi väärtuse mediaan oli 424 000 eurot, mis näitab, et vähemalt pooled puidueksportööridest eksportisid sellest väiksema summa eest, pooled suurema.

Puidutööstuse eksportööri keskmine lisandväärtus moodustas 33% keskmisest ekspordisummast ehk 1 miljon eurot 3 miljonist eurost. Lisandväärtus on tekkinud eksportööri kogu majandustegevusest, mitte vaid eksportimisest.

Eesti puidutööstuse eksportija müüs välisturul peamiselt kokkupandavaid puidust ehitisi, aknaid ja uksi, puitplaate ning küttepuitu (puitgraanulid,
-briketid, saepuru).

Artiklis analüüsitakse 2011. aastal tegutsenud 3253 Eesti eksportijat, kelle ekspordikäive 7,8 miljardit eurot moodustas kaks kolmandikku Eesti koguekspordist. Analüüsi on hõlmatud vaid Eesti registrikoodiga tööstus- ja kaubandusettevõtted.

Tüüpilist eksportijat võib määratleda kui keskmiste näitajatega ettevõtet. Aritmeetiline keskmine on keskmine, mille väärtusele avaldavad mõju kõigi algandmete väärtused, mediaan jagab aga eksportijad pooleks ning mediaani väärtus näitab kesksel kohal asetseva eksportööri tunnuse väärtust. Kui aritmeetiline keskmine ja mediaan erinevad üksteisest olulisel määral, siis avaldavad üksikud suured väärtused mõju aritmeetilisele keskmisele.

Lisandväärtus on ettevõtte tööjõukulude, amortisatsiooni ja puhaskasumi (jääktulu) summa.

 

Põhjalikum ülevaade artiklis „Eesti eksportiva ettevõtte portree“ Eesti Statistika Kvartalikiri 3/2012 (ilmus 28.09.2012).

Riina Kerner, Statistikaameti analüütik

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s